Noen setter pris på korte dagsturer i lettere kupert terreng, hvor man sykler gjennom Toscanas vinmarker, eller langs Amalfi-kysten. Andre drømmer om å sykle opp til Alpe d’Huez, og vil gjerne utfordres med lange steile stigninger og tekniske nedkjørsler. Og noen vil gjerne kjøre tvers over Island på mountainbike. Folks ønsker, behov og form er forskjellige, og det er viktig, at du velger en tur, som passer til deg. For å hjelpe deg med å velge den riktige turen, har vi laget en graderingsskala nedenfor.

Det er naturligvis individuelt, hvor krevende en sykkeltur oppleves, avhengig av kondisjonen din og tidligere erfaring. Det er mange faktorer, som har innflytelse på turens vanskelighetsgrad. I vår vurdering av vanskelighetsgraden inngår antallet sykkeldager, antall kilometer du sykler per dag, rutens beskaffenhet, antall høydemeter og lignende parameter.

Turer med de lave graderinger fra grad 1 – 3 kan de fleste med alminnelig god helbred være med på, mens sykling i de øvre vanskelighetsgrader krever mye trening. Desto bedre kondisjon du har, til mer overskudd vil du ha, og dess større utbytte får du av turen.

Grad 1
Egnet til syklister, som nyter lette og forholdsvis korte turer i flatt eller lett kupert terreng. Ideelt, hvis du bare ønsker å utforske et område på sykkel i et avslappet tempo. Krever alminnelig godt helbred. Det vil være mulighet for å forkorte turene, eller velge vekk sykkeldager.

Grad 2
Egnet til syklister som er vant til kuperende ruter med leilighetsbevis bakker og stigninger. Du sykler på gode stier og veier og du behøver ikke særlig erfaring med sykling. Disse turer er velegnet for syklister med normal godt helbred og rimelig kondisjon.

Grad 3
Lengre og kuperende ruter med lange stigninger, ofte i krevende terreng og av flere timers varighet. Krever godt helbred og rimelig kondisjon. Regelmessig sykkeltrening anbefales.

Grad 4
Sykling for erfarne mosjonister med lange stigninger, høye fjellpassasjer og tekniske nedkjørsler. Du skal være vant til å sykle regelmessig og kunne tilbringe flere timer i setet i løpet av en dag, med innlagte pauser. God kondisjon er en nødvendighet og man skal være friskfor å få en god utfordring.

Grad 5
Meget krevende sykling med lange oppkjørsler og høye stigningsprosenter. På disse turer kommer du til å kjøre de store fjellene som Alpe d’Huez, Mont Ventoux, Tourmalet og lignende stigninger som er kjent fra Tour de France. Du kommer til å kjøre mange høydemeter, lange tekniske nedkjørsler og tilbringe mange timer i setet. Det vil være hensigtsmessig at du har trent cirka 3.500 - 4.000 km på landeveien i sesonen og ikke har for mange overflødige kilo på kroppen.

Rejsegarantifonden
Gouda Rejseforsikring
;

Våre kunder sier

Følg oss

 

;

×Vinn et reisegavekort på 5000kr

Vi trekker lodd blant alle som registrerer seg på vårt nyhetsbrev og følger oss på facebook

Kontakt oss ×

Du er hjertelig velkommen til å ringe eller skrive til oss.

Telefon: +47 23 96 66 25
Mail: mail@mountain-adventures.no

Se åpningstider