Dag 1 Ankomst til Moshi

Ankomst til Mountain Inn Hotel. Etter middag blir det holdt et informasjonsmøte om Kilimanjaro ekspedisjonen og du møter reiselederen og de øvrige deltagerne som skal være med på turen til toppen av Afrika. (A)





Dag 2 Trek til Mandara Hut, 2.750m

Dere forlater Moshi og kjører til Marangu Park Gate, hvor reiseleder sørger for inngang formalitetene. Kjøreturen fra Mountain Inn Hotel tar ca. 45 minutter. Vær forberedt på at inngang formalitetene kan ta litt tid. Bruk ventetiden på å se på fuglene, blomstene og trærne. Sørg også for å ha rikelig med vann til resten av dagen. Ved Marangu Gate blir dere presentert for bagasjebærerne deres og det er god ide å legge merke til navnet deres og ansiktet deres. I de kommende dagene kommer de til å bli viktige personer i livet deres når dagen er omme og dere vil tenke på dem som venner. Hvis ikke regnvær har gjort stien glatt kan dagens fottur være en fin og ikke for hard tur. Under normale forhold tar turen kun 3-4 timer og det er god tid til å besøke Maundi-krateret, en liten halv times gange fra Mandara. Her er fantastiske ville blomster og på en klar dag utsikt til Kibo og Mawenzi. (M, F, A)

Terreng: Fortrinnsvis god sti, kan være glatt og gjørmete etter regnvær. En lett dags innledende fottur gjennom regnskogen.





Vandretid Ca. 3-4 timer
Distanse 7KM
Høydemeter 800M
Dag 3 Trek til Horombo, 3.700moh

Etter en tidlig frokost starter dagens fottur med på komme ut av skogen og med god utsikt til Kibo og Mawenzi. Vegetasjonen har endret seg markant og floraen bærer preg av at dere er kommet opp i høyden. Under lunsjen får dere kanskje selskap av små zebramus som er ivrige etter matrestene deres. På en klar og skyfri dag kommer dere til å ha en flott fjellutsikt og dere vandrer på gode stier mesteparten av dagen. Det er viktig at dere tar det med ro og finner deres eget tempo slik dere oppnår best mulig tilvenning til høyden. Dere ankommer til Horombo hytten, 3.700moh midt på ettermiddagen. (M,F,A)

Terreng: Det går jevnt oppover på gode stier hele dagen. Når dere er kommet ut av skogen skal dere over det berømte Moorland med store åpne utsikter.





Vandretid Ca. 5-6 timer
Distanse 11KM
Høydemeter 1000M
Dag 4 Akklimatiseringsdag med utflukt til Mawenzi, 4.400m

For å akklimatisere til høyden bruker dere en ekstra dag og overnatting i Horombo. Det er en god ide å bruke dagen på en utflukt til Mawenzi-hytten. Herfra er det en fantastisk utsikt til Kibo og Mawenzi. Opp- og nedstigningen (fra 3700 m til 4400 og tilbake) det er veldig indiviuelt hvor lang tid dere bruker, om dere starter tidlig har dere mesteparten av ettermiddagen til å slappe av på.  Er dere trøtte og plaget av høyden kan dere gå en kortere tur. Som et minimum bør dere gå opp Zebraklipperne (400m stigning). Denne turen er avgjørende for akklimatiseringen deres. Husk å drikke mye vann og gå langsomt! Legg dere tidlig og få en god natts søvn. (M,F,A)





Dag 5 Trek til Kibo Hut, 4.700m

Den første delen av vandringen er tilsvarende gårsdagens tur mot Mawenzi, selv om stien går i mer nordvestlig retning. Stigningen blir brattere og brattere og landskapet blir mer alpint mens dere nærmer dere Kibo-hytten. Hvis dere går i jevnt tempo, kan dere være fremme ved Kibo-hytten tidlig på ettermiddagen med mulighet for en velfortjent hvil før nattens store utfordring. Drikk rikelig med vann i løpet av dagen og sørg for at du fyller opp vannflasken til den nattlige ekspedisjonen. Den mest utbredte feilen i høydene er å drikke for lite vann. Husk å sjekke batteriet på kameraet SD- kortet batteri til hodelykten. Ta med rikelig med snacks og finn frem varme klær (hue og hansker). Når alt er klart legger kan dere legge dere. Mange synes det er vanskelig å sove på grunn av høyden eller spenningen over hva natten bringer, men sørg for å hvile mest mulig. Dere har et anstrengende døgn foran dere. (M,F,A)

Terreng: god sti med stigning. Vandring gjennom høytliggende halvørken med gode utsikter til Mawenzi og Kibo.





Vandretid Ca. 5-7 timer
Distanse 12KM
Høydemeter 1000M
Dag 6 Bestigningsdagen

1. del. Kibo Hut til Uhuru Peak, 5.896m  

Guiden deres vekker dere rundt midnatt. Planen er at dere skal ha tid til å nå toppen i løpet av morgenen og fortsatt ha dagslys til nedstigningen. Ha på dere varme klær-det blir kaldt. Til å begynne med kanskje veldig kaldt, men etter noen timers oppstigning begynner man som regel å få varmen. I tilfelle sterk vind kan det bli ekstra kaldt. Spis og drikk det du kan. Mange opplever svekket matlyst og synes det er vanskelig å drikke nok, men jo mer du får innabords desto større mulighet er det for at dere når toppen – og ha nok energi til den lange nedstigningen.

Første halvdelen av denne stigningen foregår på en bratt, snødekt og steinet sti. Det er viktig å gå i ditt eget tempo og ta de pausene du har bruk for. Ved Hans Meyer-hulen er du halvveis og har mulighet for en litt lengre pauser. Etter dette blir stien brattere og går sikk sakk opp mot Gilman’s Point i 5.681moh. Det er klart den vanskeligste delen av turen: stå på, ikke lag deg bli slått ut av at Gilman’s Point på mystisk vis ser ut til å æ være lengre vekk. Med besluttsomhet – og hvis du unngår høydesyke - skal du nok komme frem. Når du nærmer deg kraterkanten, kommer du til å føle solen varme. Ta en pause og nyt verdens vakreste soloppgang. Fra Gilman’s Point tar det rundt halvannen til to timer til Uhuru Peak, 5.896moh, terrenget har mindre helling og terrenget er mer fremkommelig.

Turens varighet: 6-10 timer - Stigning: 985/1195 meter til Gilman’s Point/Uhuru Peak
Terræn: bratt og hard oppstigning på løst steinunderlag opp til kraterkanten, etter dette blir det mindre helling. Det er den hardeste strekningen på turen, gjennomføres som regel mellom midnatt og soloppgang.

 

2. del. Nedstigning fra Uhuru Peak til Horombo, 3.700m
Nedstigning høres lett ut og de fleste undervurderer det. En nedstigning kan faktisk være hardere enn en oppstigning. Det er en lang nedstigning på nesten på nesten 2000 høydemetersom venter dere og nå må dere gjøre det umiddelbart etter en lang natt med store anstrengelser og uten søvn. Det er hardt for knærne og spesielt på nedstigningen og det kan ha store fordeler å ha vandrestaver. Eller se på guiden deres, de har em god teknikk hvor de halv løper og halvt glider ned på det løse steinunderlaget. Noen har lett for å etterligne dette og andre faller hele tiden. La deg ikke presse til å gå raskere ned enn du har lyst til. Støvet fra de som går foran kan komme i øynene deres, nese og hals, beskytt ansiktet deres eller gå litt lengre bak (eller begge deler).

Turens varighet: 12-16 timer (inklusiv hvil og lunsj) - Nedstigning: 2195 meter til Gilman’s Point/Uhuru Peak - Distanse: 21km
Terreng: Gradvis stigning langs kraterkanten, etterpå steil nedstigning på løse steiner. Mange synes nedstigningen er hard for kne og føtter: ikke undervurder denne delen av turen.

 





Dag 7 Horombo Hut til Moshi

Nå går det nedover på kjente stier og dere følger ruten dere tok oppover på turens første dager. Dere spiser lunsj ved Mandara Huts. Før dere forlater nasjonalparken er det en liten drikkepenger seremoni og hvis dere er heldige vil holdet synge “Kilimanjaro Song”. (M)





Vandretid Ca. 5-7 timer
Distanse 17KM
Dag 8 Hjemreise

Etter frokost sjekker dere ut fra hotellet og drar til flyplassen for hjem- eller videre ut i verden. (M)





Generelt om reisen

Avgangene på denne reisen er gruppeavreise med internasjonale grupper. Vi har lagt turene på datoer, hvor været tradisjonelt er godt.

Se prisen
Hvis du går inn på bestillings-blanketten, fyller den ut den og trykker videre til side 2, så kan du se turens endelige pris inkl. alle mulige tilvalg du måtte ønske.

Transport/Flyreise

Flyreisen fra Norge til Kilimanjaro t/r er ikke inkludert i reisearrangementet. Du kan søke flybilletter på f.eks momondo.no, eller du kan bestille flybilletten direkte på flyselskapenes hjemmeside. Du er velkommen til å kontakte oss hvis du vil ha hjelp til å finne den helt riktige flyreisen.

Mat og drikke

Under oppholdet i Moshi er det frokost inkludert og middag inkludert, men du skal selv kjøpe lunsj. På Kilimanjaro er alle måltider inkludert. Vi har en kokk og et kjøkkenteam med på turen som sørger for frokost og middag som spises i teltleiren. Lunsjen medbringes og spises underveis. Køkkenholdet sørger for vann, te og kaffe.

Overnatting

I Moshi overnatter dere på Mountain Inn Hotel et lite familiedrevet hotell som ligger i utkanten av Moshi for foten av Kilimanjaro. På selve Kilimanjaro overnatter vi i gode tomannstelt. Vi tar med fellesspisetelt med bord og stoler samt et telt for toalett.

OBS: Det er også mulig å få enkeltrom/telt på turen. Dette velges på bestillings-blanketten.

Kilimanjaro info

Kilimanjaro, 5.896moh er Afrikas høye frittstående fjell. Det er også det 4.høyeste fjell av det "The Seven Summits", som er de høyeste fjell på de 7 kontinenter. Kilimanjaro er en slumrende kjeglevulkan og er dekker et areal på størrelsen med Fyn. Den delen av fjellet som ligger 2.700moh er utlagt som nasjonalpark. Kilimanjaro er på UNESCO's verdensarvsliste.

Ruter på Kilimanjaro
Det er 6 tradisjonelle ruter til toppen av Kilimanjaro: Marangu (Cola ruten), Machame Rongai, Lemosho, Shira og Umbwe. Utover det et det et par andre ruter, som sjeldent blir benyttet. Hver rute har sitt eget særpreg med forskjellige vanskelighetsgrader og naturopplevelser. Machame ruten er en av de flotteste og mest avvekslende ruter på Kilimanjaro. Nestigningen følger en mer naturlig menneskeskapt sti mot toppen av Afrika. For å oppnå den beste høydetilvenningen har vi tilrettelagt turen med hele 7 dager på fjellet som gir en langt bedre akklimatisering. Dette reduserer risikoen for høydesyke markant og dermed øker sjangsen for å komme på toppen. Underveis overnatter vi på gode tomannstelt og vi tar med et stort spisetelt. Vi har en lokal kokk med på turen til å ta seg av matlagingen.

Vanskelighetsgrad og kondisjon

For å få den beste opplevelsen og det største utbytte av turen opp til Kilimanjaro, er det en stor fordel å være i god fysisk form og har trenet i forveien. Det er lurt å ta noen fjellturer hjemme eller få opp pulsen ved annen form for trening. Det er også en god måte å gå inn fjellskoene.

Kilimanjaro er ikke noe teknisk vanskelig fjell, men høyden og den tynne luften påvirker kroppens yteevne. Det er veldig forskjellig fra person til person hvor raskt kroppen tilvenner seg høyden, men turen er tilrettelagt med hensyn til en god akklimatisering for alle deltagere.

Trekket på Kilimanjaro er grad 4-5. De første dagene opp på fjellet er grad 4, men på toppdagen er lang og krevende med dagsmarsjer på 6-8 timer, til tider i vanskelig terreng. Det vil være lange stigninger og trekket krever god og fysisk form og utholdenhet.

Akklimatisering og høydesyke

En god akklimatisering og tilvenning til høyde er helt avgjørende for suksess på Kilimanjaro. Det er tur-operatører som tilbyr 4 og 5 dagers fjellturer og det kan vi fraråde. Akklimatisering tar tid og på denne turen bruker vi 5 dager til toppen og totalt 6 dager på fjellet. En viktig del av akklimatiseringen har vi innlagt en ekstra dag i Horombo i 3.700moh som vi bruker på å gå opp til 4.400moh og tilbake igjen og overnatter i Horombo. Gå høyt og sove lavt er den optimale måte å tilvenne kroppen til høyden. Desto lengre tid man bruker på å bestige fjellet, desto større velvære opplever du og lettere blir det å nå toppen. Den beste måten å forebygge høydesyke på er å gå langsomt og drikke rikelig med vann. De fleste som bestiger Kilimanjaro vil oppleve milde symptomer på høydesyke, som hodepine, manglende matlyst og søvnløshet, men dette går som regel raskt over. Opplever man større symptomer som kraftig hodepine, svimmelhet, oppkast og ekstrem tretthet er det viktig å søke hjelp og dra ned så raskt som mulig. Også vis det er midt på natten, vekk guiden hvis du opplever symptomer på høydesyke.  

 

Dag 1: 2.750 meter - Mandara Hut
Dag 2: 3.700 meter - Horombo Hut
Dag 3: 4.400 meter / 3.700 meter - Horombo Hut
Dag 4: 4.700 meter - Kibo Hut
Dag 5: 5.896 meter - Uhuru Peak og retur til Horombo Hut 3.700 meter
Dag 6: 1.800 meter - Marangu Gate

En dag på stien

En typisk dag på Kilimanjaro begynner med vekking mellom kl. 06.00 – 06.30. Når du er påkledt og fått frokost, pakker du bagasjen og starter vandringen ca. kl. 08.00. Det er viktig at du går i ditt eget tempo og ta de pausene du har bruk for. Ca. kl. 11.30 – 12.00 tar du en lang lunsjpause og spiser den medbrakte maten før du fortsetter på ettermiddagens vandring. Du er fremme ved overnattingsstedet i løpet av ettermiddagen og du har god tid til å slappe av. Middagen serveres mellom kl. 18.00 – 19.00. De fleste velger å gå til sengs tidlig.

Vaksinasjoner

Vi henviser til å sjekke helse Norge sin hjemmeside https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner eller https://www.vaksine.no/ eller kontakt din lokale fastlege i god tid før avreise for å få oppdaterte opplysninger om relevante og eventuelt påkrevde vaksinasjoner.

Visum

Det kreves visum ved innreise til Tanzania. Det letteste er å få det på flyplassen ved ankomst. Det koster 50 US dollars og husk å ta med et passfoto. Du kan printe ut søkningsskjemaet ut hjemmefra ved å klikke her.

Reiseforsikring

Reiseforsikringer
Det anbefales å tegne en reiseforsikring, som minimum dekker sykdom, ulykke, hjemtransport, tapt ferie, bagasje og ansvar. Kunden er selv ansvarlig for å tegne nødvendige reiseforsikringer som dekker disse kostnader. Vi anbefaler Gouda Reiseforsikring.

Klima

Kilimanjaro kan bestiges året rundt, men vi har lagt våre turer på tidspunkter hvor været er com regel godt.

I perioden april-mail er det regnsesong med tunge skyer og mye nedbør. Januar til mars er en veldig god periode med skyfri himmel og milde temperaturer. Fra juni til august er det kaldere, men klart. I september og oktober blir det varmere igjen, ofte med tåke på den lavere delen av fjellet, men som regel flott vær over 3.000moh. November og desember har som regel klart vær, men med risiko for en regnbue i ny og ne.

Nyhetsbrev

VINN ET 3000,- REISEGAVEKORT

Registrer deg på vårt nyhetsbrev og vinn et reisekort på 3000kr. Neste trekning er 1. april.